Waszym zadaniem jest napisanie wypracowania na jeden z wybranych spośród wymienionych poniżej tematów
napisane wypracowanie proszę przesłać na adres mailowy: magdalena.wisnioch@gmail.com do 9 czerwca 2015 r.
Temat 1:
Przedstaw wpływ wojen XVII w. na układ sił politycznych w Europie i na świecie.
(nacobezu)
wiedza:
- mocarstwa i sojusze w początkach XVII w.,
- wydarzenia wpływające na zmiany,
- pokazanie konsekwentnej polityki mocarstw,
- mocarstwa i sojusze pod koniec XVII w. (koniecznie trzeba uwzględnić wojnę trzydziestoletnią i jej znaczenie)
umiejętności:
- selekcja i dobór materiału
- interpretowanie wydarzeń pod kątem tematu
- wnioskowanie
- pokazanie wydarzeń jako procesu (przyczyny - cele - przebieg konfliktu - skutki konfliktu - bilans wojny)
struktura wypracowania:
- wstęp
- teza i jej uzasadnienie
- podsumowanie, własna ocena
Scharakteryzuj rolę wielkich wodzów i ich zwycięstw w wojnach XVII-wiecznej Europy (na wybranych przykładach przynajmniej dwóch postaci).
(nacobezu)
wiedza:
- przedstawienie postaci wodzów oraz pokazanie ich działań na rzecz zwycięstwa (uzasadnienie wyboru)
- pokazanie wpływu wodzów na politykę państwa podczas wojen
- wybór koniecznie Gustawa Adolfa i co najmniej jednego wodza zachodnioeuropejskiego (może być współczesny do Gustawa Adolfa) lub wschodnioeuropejskiego
umiejętności:
- charakterystyka postaci
- interpretacja wydarzeń w kontekście wybranej postaci
- porównanie postaci wybranych wodzów
- uzasadnienie wyboru
struktura wypracowania:
- wstęp
- teza i jej uzasadnienie
- podsumowanie, własna ocena
Porównaj sposób prowadzenia wojen w XVII-wiecznej Europie na wybranych przykładach armii przynajmniej dwóch państw.
(nacobezu)
wiedza:
- opis uzbrojenia, rodzaje broni, wynalazki wojskowe i ich zastosowanie,
- specyfika armii i taktyka na polu walki,
- porównanie przynajmniej dwóch armii: szwedzkiej i francuskiej bądź hiszpańskiej
umiejętności:
- porównanie: pokazanie różnic i podobieństw, a także wzajemnych wpływów;
- ujęcie tematu dynamicznie (pokazanie ewolucji - etapów rozwoju), wskazanie cezur i wydarzeń przełomowych
struktura wypracowania:
- wstęp
- teza i jej uzasadnienie
- podsumowanie, własna ocena
Powodzenia
Zadanie dla: Marty, Mateusza, Oli, Edyty i Dawida
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz